Olvasónapló

Könyvek, amiket olvastam és szívesen ajánlok - vagy nem ajánlok - másoknak is. Nem irodalmi elemzés, inkább csak egy emlékeztető magamnak, hogy melyik könyv hogyan került hozzám, mit gondoltam róla...

Most Másoknál

Olvasnivalók

Könyvespolcomról

Ezeket olvashatod

2007.05.29. 11:12 spg

Potok, Chaim: A kiválasztott

"A legnagyobb huszadik századbeli amerikai zsidó írók - Henry Roth, Bellow, Malamud, Singer és Philip Roth - között tartja számon a világ az immár Magyarországon is az egyik legnépszerűbb szerzőnek számító Chaim Potokot, aki az irodalmi doktorátust megszerezve ortodox rabbiként működött szerte a világon Ausztráliától Dél-Koreáig. Első regénye, A kiválasztott, mely nyomban hatalmas sikert aratott, a kelet-európai közösség sajátos életformáját továbbörökítő New York-i hászidok különös világában játszódik, s a vallásos zsidóság két nemzedékének, az apjával s ugyanakkor önmagával viaskodó fiúnak állít szívbemarkoló és felejthetetlen emléket."

Egy régi barátom ajánlotta ezt a könyvet, de én valahogy idegenkedtem tőle. Nem gondoltam, hogy a zsidók világa, az emberek belső vajúdása pillanatnyilag nagyon lekötne engem - inkább valami izgalmasraa vágytam. Emiatt nem is kerestem ezt a könyvet.

Legutóbbi könyvesbolti látogatásom során, amikor egy útikönyvet kerestem s nem találtam kb. 10 perc után ezzel a könyvvel néztem farkasszemet - és a könyv nyert. Tetszett a borítója, a mérete, de leginkább a színvilága...

Tudom, nem ezek alapján kell megítélni egy könyvet, de nálam sokszor ilyen tényezők is közrejátszanak. Szóval a könyv nyert.


Még aznap este olvasni kezdtem és a történet rögtön megfogott. Izgalmas volt, ahogy egy baseball meccsen keresztül ismerkedtem meg olyan zsidó és baseball fogalmak jelentésével, amelyeket nap mint nap hall az ember és a szavakat jól ismeri, de ha pontosan el kellene magyarázni mit is jelent bizony bajban lenne.

A feszültség az elejétől kezdve folyamatos a könyvben, nehéz letenni. Az izgalom mellett folyamatos az információ is, meghökkentve és néha megdöbbentve. Számomra például újdonság volt (rég volt már az iskola), hogy a II. világháborúnak tényleg csak a végén derült ki hivatalosan a koncentrációs táborok létezése és funkciója, valamint a zsidó állam megalapítása körüli hercehurca több szemszögből is körbejárva érdekes téma, jó adalék a napi hírekhez.

A könyv történetét nem szertném lelőni. Ami engem megfogott benne az az ellentétek folyamatos körforgása, a szereplők személyiségének fejlődése, a vallás iránti elkötelezettség magas szintje és a végén a feloldás.

Szinte mindig tudható volt, hogy mi következik, de ennek ellenére izgalmas volt elolvasni, hogy az hogyan történik.

Régen olvastam már ilyen sokáig az éjszakába...
Kávé érték: (5/5)
nemlátni: (0/5)

Szólj hozzá!

Címkék: könyv new york zsidó hászid chaim potok


A bejegyzés trackback címe:

https://olvasonaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr2088684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása